מחקר שוק

מחקר שוק

כל עסק פועל בתנאי תחרות קשה ומחפש דרכים מגוונות לבלוט בתחום בו הוא מתמחה. על מנת להתפתח, ובמקרים מסוימים, גם לשרוד, הוא חייב למכור הרבה כדי להפיק הכנסות. הוא חייב להכיר את קהל היעד הצרכני שלו ואליו לכוון את המוצר. הוא הדין לגבי עסקים המכינים תכנית עסקית לפיתוח מוצר או שירות חדש. ניתן ללמוד על קהל היעד במספר דרכים ואחת מהם באמצעות ביצוע מחקר שוק. דרך שאלות רלוונטיות ניתן לקבל מידע על העדפות צרכנים, על אי שביעות רצונם ממוצר או שירות, על דעתם לגבי מוצרים מתחרים, על נושא תמחור המוצרים ועוד פרטים חשובים.

מחקר שוק כמותי ואיכותי

מומחים למחקרי שווקים מארגנים ומוציאים אל הפועל אותם. ניתן להבחין בין מחקר שוק כמותי ומחקר שוק איכותי. יש שוני רב בין שניהם ולכל אחד יתרונות וחסרונות. מחקר שוק כמותי פונה למספר רב של לקוחות, ולכן, התשובות משקפות חתך גדול של אוכלוסיה. לעומת זאת, מחקר שוק איכותי פונה אל מספר מצומצם של אנשים. במקרה הזה ניתן לקבל תשובות יותר ממוקדות עם תובנות מיוחדות, אבל לא בהכרח כאלו שמשקפות את הרוב.

הפקת לקחים וקביעת מדיניות

מכל סקר כזה ניתן ללמוד, להפיק לקחים, ליישם ולקבוע מדיניות. ניתן לקבל מושג על אופן השיווק, היתכנות מוצרים, תמחור, פיתוח מוצרים חדשים ועוד. המידע טוב למצבים רבים ושונים. לדוגמא: עסק שרוצה לפתוח קו ייצור חדש, אחר שרוצה לייצא מוצר קיים, אחד שרוצה להתחיל לשווק שירות במגזר שונה ובפריפריה, שמעוניין לשפרו על מנת להנגיש אותו לציבור גדול יותר או לגבור על שירות מתחרה ועוד. כל אלו מתורגמים למכירות רבות יותר ותורמים בשורה התחתונה לרווח.

יתרונות רבים

מחקר שוק הינו חלק בלתי נפרד מכל תכנית עסקית שנועדה לפיתוח מוצר חדש, לחדירה לשווקים חדשים, וליצירת הזדמנויות חדשות  לעסק. יש חשיבות להכרת הפוטנציאל של העסק או של נישה בו על מנת לקבל החלטות אופרטיביות. אין טעם להשקיע זמן וכסף במיזם שעלול לא להביא פירות בגלל חוסר עניין בו מצד הלקוחות, או בגלל שהנישה כבר רוויה במוצרים דומים או מסיבות אמיתיות אחרות. מחקר שוק נדרש במצבים שונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *